Siła Nawyku – czy warto przeczytać książkę Charlesa Duhigg’a?

Jestem po lekturze, a w zasadzie wysłuchaniu książki Charlesa Duhigga pt. “Siła Nawyku” i gdybym miał powiedzieć w jednym zdaniu co o niej myślę to uważam, że jest to jedna z tych książek, która powinna stać się lekturą obowiązkową każdego, kto jest zainteresowany tematyką samozarządzania i lifehackingu. Mnie na przykład zainspirowała do napisania osobnego posta na temat tego, w jaki sposób zmienić swoje nawyki i aktywnej pracy nad nimi.

sila-nawyku-charles-duhigg

Co przede wszystkim należy podkreślić w książce to to, że jest po prostu ciekawa. Autor, który na co dzień jest dziennikarzem śledczym w New York Times, na podstawie wielu dostępnych badań, studiów przypadków i obserwacji psychologicznych przedstawia w uporządkowany sposób dostępną wiedzę na temat tego, co nazywamy nawykami.

Książkę w zasadzie można podzielić na 3 części.

  1. Pierwsza część to przyjrzenie się z bliska nawykom jako takim, nakreślenie schematu w jaki tworzą się nawyki, jaki jest ich schemat i – co pewnie najbardziej wartościowe dla osób, które są zainteresowane pracą nad sobą – w jaki sposób zastąpić stare nawyki nowymi.
  2. Jest to część bardzo interesująca ze względu na przedstawione w niej przykłady ludzi, którzy w zasadzie zdołali zmienić całe swoje życie dzięku ukształtowaniu nowych nawyków i pozbyciu się starych przyzwyczajeń. Najciekawsze studia przypadków mówią o przemianie ludzi takich jak uzależniona od papierosów, otyła kobieta w depresji, która przez stopniową zmianę przyzwyczajeń staje się wysportowaną maniaczką fitness, a przy tym jednocześnie odnoszącą sukcesy bizneswoman. Fascynująca jest część dotycząca pływaka Michaela Phelpsa i opis w jaki sposób, przez kształtowanie nawyków stał się mistrzem olimpijskim wygrywając wyścig na oślep w zalanych okularach.
  3. Druga część to opis tego w jaki sposób nawyki rządzą organizacjami i w jaki sposób wykorzystać wiedzę o nawykach do zmiany skostniałych firmowych struktur – na podstawie firm takich jak Toyota czy Starbucks.
  4. Trzecia zaś traktuje o nawykach społecznych i tym w jakim sposób kształtują się wokół nas przyzwyczajenia, które powodują, że przez lata tkwimy w pewnych określonych wzorcach.

Dla mnie najciekawsze przypadki oprócz tych wymienionych powyżej:

  • ten, w którym znany marketingowiec spowodował, że przez kilka lat, niemal cały świat zaczął używać pasty do zębów,
  • ten w którym dowódca wojskowy zaprowadził spokój w ogarniętym zamieszkami mieście na bliskim wschodzie przez jeden prosty trick związany z jedzeniem,
  • ten w którym firma Procter & Gamble po szeregu niepowodzeń zidentyfikowała w schemacie nawyku nagrodę, która spowodowała szał rynkowy na odświeżacz powietrza Febreeze,
  • ten w którym trener beznadziejnej drużyny futbolu amerykańskiego, przez dwa sezony przez zmianę nawyków doprowadza ją niemal do mistrzostwa USA.

Po lekturze trochę mnie olśniło dlaczego przez długi czas nie mogę zmienić kilku przyzwyczajeń takich jak piwo tuż po długim joggingu, albo niezliczone próby wcześniejszego wstawania rano.

Na końcu znajdziemy krótki dodatek dla wszystkich tych, którzy chcieliby podjąć próbę zmiany swoich nawyków, co w połączeniu z wiedzą z pierwszej części, traktującej o mechanizmach powstawania nawyków jest bardzo wartościową wiedzą dla wszystkich freaków zamozarządzania.