Jak zacząć biegać regularnie?

running_habitJak nabrać regularności w bieganiu?

Jedyna skuteczna metoda na regularność to wypracowanie nawyku. Takiego, który powoduje, że gdy rano dzwoni budzik albo zmęczony przychodzisz z pracy, nie zastanawiasz się czy aby na pewno warto wychodzić na zewnątrz. Albo nie odpuszczasz na rzecz telewizora. Taki, który dostatecznie ukształtowany i pielęgnowany sprawi, że bieganie stanie się czymś automatycznym, niemalże odruchem. Dlatego porady dotyczące tego jak biegać regularnie są analogiczne do porad dotyczących każdego innego nawyku.

  1. Znajdź wskazówkę-wyzwalacz i nagrodę. Bieganie może stać się nawykiem, takim jak każdy inny – ze wskazówką czyli wyzwalaczem, czynnością właściwą i nagrodą. Testuj je stopniowo dopóki nie nabierzesz pewności, że wyzwalacz sprawia, że w ogóle wychodzisz z domu, a nagroda powoduje, że myślisz o niej następnym razem. Znasz siebie lepiej niż ktokolwiek inny i jeśli będziesz wobec siebie szczery, na pewno ci się uda.
  2. Znajdź swój motywator, jeśli masz problem z rozpoczęciem.
  3. Zacznij od małej rzeczy – na początek wystarczy kilka minut. Pamiętaj, że dobra wola to miesięń, który męczy się tak samo jak każdy inny. Nie męcz swojej dobrej woli długimi dystansami już od pierwszego dnia bo odmówi posłuszeństwa wcześniej niż myślisz.
  4. Przygotuj się z wyprzedzeniem. Przygotuj wcześniej ubranie do biegania, buty, słuchawki inne akcesoria, tak aby uniknąć wymówek i by wszystko było gotowe.
  5. Niech twoje ciało samo wyjdzie na zewnątrz. Jeśli pojawią się myśli zniechęcające do biegania to znaczy, że trzeba wrócić do punktów 1 i 2. Tymczasem, wyłącz myślenie i zignoruj te myśli. Zaufaj swojemu ciału, niech samo „się wyprowadzi”. Spróbuj! 
  6. Znajdź partnera do biegania, jeśli regularne bieganie samemu stanowi dla ciebie zbyt duże wyzwanie. Partnera. Albo dwóch. Nie grupę. W większej grupie nikt nie zauważy, że cię nie ma. Takiego partnera, z którym się umawiasz na konkretną godzinę i razem rozpoczynacie bieg. Nikt z Twoich przyjaciół nie biega? Zawsze możesz znaleźć kogoś z twojej okolicy online – jest szereg serwisów umożliwiających znalezienie kogoś do biegania w najbliższej okolicy.  
  7. Używaj trackerów z GPSem lub aplikacji na smartphone’a jeśli motywują cię osiągnięcia. Jest wiele osób, dla których mapka wygenerowana z Endomondo i chęć poprawienia swojego rekordu trasy jest lepszym motywatorem niż wszystkie inne.
  8. Nie przerywaj łańcucha nawyku. Jeśli już naprawdę, ale to naprawdę ci się nie chce, a udawało się kilka dni pod rząd do tej pory, kontynuuj choćby nie wiem co. Ubierz się, wyjdź i obiegnij dookoła podwórko. To wystarczy, żeby oszukać mózg, który zakoduje, że cykl nie został przerwany. Następnego dnia łatwiej ci będzie się wrócić niż po leżeniu na kanapie!

A teraz – dość wymówek – do biegu, gotowi, start!

Ikona Stopwatch została zaprojektowana przez Ilsur Aptukov, a ikona Running przez Michael Scott Fischer z Noun Project.