8 sposobów na oszczędzanie cennego czasu + darmowy e-book

To, że w dzisiejszych czasach najcenniejszym, codziennym zasobem jest czas, nikogo nie trzeba przekonywać. Jedni w codziennym natłoku obowiązków radzą sobie lepiej, inni gorzej.

Niektórzy mają wrodzony talent do unikania zżeraczy czasu, bezbłędnie je identyfikując. Większość z nas jednak dość łatwo się rozprasza. Wynika to głównie z tego, że nie jesteśmy świadomi jak drobne, nic nie znaczące czynności, które same w sobie trwają dosłownie chwilę, potrafią się skumulować w godziny i dni. I tak rzeczy, które notujesz sobie w poniedziałek z rana, przesuwają się na wtorek, środę itd.To, że w dzisiejszych czasach najcenniejszym, codziennym zasobem jest czas, nikogo nie trzeba przekonywać.

 

Dla tych, którzy nie potrafią z nieubłaganie biegnącym czasem poradzić sobie sami, dostępne są liczne publikacje. Oczywiście najwięcej w tak nowych dziedzinach zarządzania mają do powiedzenia eksperci z USA, którzy piszą w sposób prosty i przyjemny. Jedną z takich książek jest „Zrób to od razu” Kerry’ego Gleeson’a. Chociaż książka traktuje o zawodowej części zarządzania czasem, to z punktu widzenia osoby, która próbuje pamiętać o stosowaniu tych porad na co dzień,  na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że  wprowadza sporo tzw. higieny czasowej również w życiu prywatnym.

Najbardziej przydatnych i odkrywczych dla mnie 8 wskazówek zawartych w książce można by podsumować następująco:

 

1. Zrób to od razu

– analogicznie do tytułu książki. Oczywiście jeśli zajmie Ci to mniej niż kilka minut. Jeśli to większe zadanie, zaplanuj kiedy je wykonasz.

I zrób to tylko jeden raz – czyli nie zabieraj się za czytanie maili jeśli nie zamierzasz od razu wziąć rzeczy na tapetę.
2. Popraw koncentrację
Skoncentruj się tylko na tym co robisz tu i teraz. Wyłącz powiadomienie o nowej poczcie, wycisz telefon. Nie rozpraszaj się wszystkim co Cię nieustannie dookoła atakuje.
3. Rozwiązuj problemy gdy są jeszcze małe

Staraj się przewidywać możliwe scenariusze projektu. Jeśli zareagujesz odpowiednio wcześnie możesz nakierować sprawy na właściwy tor, a w przypadku kryzysu, zminimalizować straty.

4. Zredukuj liczbę zakłóceń

Miej porządek na biurku. Nie trać czasu na tłumaczenie się innym dlaczego czegoś nie zrobiłeś –  zdobądź reputację człowieka, który wykonuje wszystko na czas.

5. Nadrób zaległości

Najpierw sporządź listę zaległych rzeczy. Potem ustal w jakiej kolejności je załatwisz. Zaplanuj załatwienie jednej zaległej sprawy na każdy dzień. Jeśli zaległości się powtarzają, ustal dlaczego i wyeliminuj przyczyny.

6. Myśl o przyszłości, a nie o przeszłości

Nie pozwól by Twoją kreatywność zżerały niezałatwione sprawy z przeszłości. Pozbądź się ich (patrz punkt 5).

7. Najpierw załatw rzeczy najtrudniejsze albo te, których najbardziej Ci się nie chce.
8. Pochwal się za to co zrobiłeś.

Rzeczy wymienione powyżej zawarte są w zasadzie w pierwszym rozdziale książki i jest to tylko ułamek cennych obserwacji zawartych w dalszej części, warto więc pokusić się o jej zakup.

Oczywiście w Sieci można znaleźć również mnóstwo blogów i darmowych publikacji na tematy związane z zarządzaniem czasem. Jedną z ciekawszych, niejako branżowych, na które trafiłem jest Time Management for Creative People –  e-book autorstwa Marka McGuiness’a do pobrania za darmo. Bo wbrew powszechnemu przekonaniu, wykonywanie pracy związanej z działalnością artystyczną jest trudne bez poukładania sobie otoczenia fizycznego i mentalnego. „Artystyczny nieład” to pojęcie bardzo względne bo kreatywni to bardzo często osoby wręcz pedantycznie organizujące wszystkie wymiary przestrzeni wokół siebie.